Telefoner i skolen

Telefonen er blevet en integreret del af vores dagligdag i Danmark. Den kan helt fantastiske ting samtidig med, at den fungerer som vores vigtigste kommunikationsmiddel samlet set. På Frederiks Skole forsøger vi at få det bedste ud af elevernes telefoner, samtidig med at vi forsøger at dæmme op for de negative følger, der kan være ved en ureguleret adgang til telefonerne.

I dagligdagen har vi oplevelsen af, at telefonreglerne accepteres og anerkendes i elevflokken, og dette skriv er mere en beskrivelse af dagens praksis, end det er et nyt tiltag.

I hver af de tre afdelinger er der forskellige regler, som er blevet til ud fra et godt kendskab til de enkelte målgruppers forskellige behov og problemstillinger. En telefon kan være uundværlig for et barn i dag, også i forhold til at få logistikken og trygheden helt ind i den enkelte familie. Ligeledes kan en telefon også være fantastisk i forhold til meget undervisning, mens den i andre sammenhænge kan være ødelæggende for måden, vi er sammen på, og for den læringsproces der kræver koncentration og fordybelse.

Vi oplever stor opbakning fra forældrene til vores telefonregler, og i det nedenstående er de kort beskrevet.

I udskolingen er reglerne som følger:

Hver morgen sætter eleverne deres telefon i en kasse, som efterfølgende låses ind i et pengeskab på gangen. Elevtelefonerne låses ud efter behov. Hvis eleverne glemmer at aflevere telefonen, kan læreren inddrage den til efter endt skoledag. Ved gentagne tilfælde inddrages ledelsen.

På mellemtrinnet er reglerne:

Telefonen forventes at ligge i elevskabet eller alternativt i bunden af elevens taske. Desuden har enkelte klasser mulighed for at lægge dem i et aflåst skab. Eleverne må ikke bruge telefonerne uden tilladelse fra personalet, og særligt i konfliktsituationer er det afgørende, at elevernes førstevalg er at gå til de voksne, der så får mulighed for at hjælpe eleverne.

Indskolingens regler:

Hvis eleverne i indskolingen har en telefon med i skole, forventes den at ligge i bunden af elevens taske. Eleverne må ikke bruge telefonerne uden tilladelse fra personalet, og særligt i konfliktsituationer er det afgørende, at elevernes førstevalg er at gå til de voksne, der så får mulighed for at hjælpe eleverne.